
Ik heb de verschillende artikelen over bibliotheek 2.0 gelezen en er een paar dingen uitgehaald die ik belangrijk vind.
1. het is niet meer "come to us", we moeten niet in onze gebouwen gaan zitten wachten tot de gebruikers komen, maar we moeten naar hen toe.
Als zij op het internet te vinden zijn, moeten wij zorgen dat wij daar ook zijn.
2. Je hoeft niet meer zelf alles te hebben, maar je moet een toegangspoort zijn naar informatie.
3. de bibliotheek is van de gebruiker.
Er is veel veranderd in de manier waarop mensen aan informatie komen.
Bijna niemand komt meer voor een reisgids of campinggids in de bibliotheek, scholieren halen hun informatie van internet etc.
We kunnen niet anders dan met de verandering meegaan, en er zijn zoveel kansen..En niet te lang wachten, zoals bij Al@din met het chatten.
Maar ik vind punt 3 eigenlijk het belangrijkste, bij alles wat je doet bedenken "wat wil de gebruiker".
Het klinkt zo simpel, maar soms denk ik dat dit wel eens vergeten wordt.
Staan de boeken op deze manier in de kast omdat het zo handig is voor het personeel of voor de klant?
Al die regeltjes, boetetjes en stickertjes maken het er soms ook niet vriendelijker op.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten